श्रीमदभगवद गीता अध्याय तीन :श्लोक उन्तीसवाँ
श्रीमदभग्वद गीता अध्याय तीन :श्लोक अठ्ठाईसवां
(२८ )तत्त्ववित् तु महाबाहो ,गुणकर्मविभागयो :
गुणा गुणेषु वर्तन्त ,इति मत्वा न सज्जते।
तत्ववित् -सत्य का जानने वाला ;तु -परन्तु ;महा -बाहो-शक्तिशाली भुजाओं वाला ,गुण -कर्म -गुण और कर्मों से ;विभागयो -अंतर (भेद )करना ;गुणा -इन्द्रियों रूप में भौतिक प्रकृति के गुण ;गुणेषु -भौतिक प्रकृति के प्रकार ,गुण गोचर- जगत के पदार्थ (वस्तु रूप में );वर्तन्ते -कार्य रत होना ;इति -इस प्रकार ,मत्वा -जानकर ;न -कभी भी नहीं ,सज्जते -आसक्त होना।
परन्तु हे महाबाहो ,गुण और कर्म के रहस्य को जानने वाले ,ग्यानी मनुष्य ऐसा समझकर कि (इन्द्रियों द्वारा )प्रकृति के गुण ही सारे कर्म करते हैं (तथा मनुष्य कुछ भी नहीं करता )कर्म में आसक्त नहीं होते।
O mighty armed -armed Arjun, illuminated persons distinguish the soul as distinct from gunas (in the shape of the senses ,mind ,etc)that move amongst the gunas (in the shape of of the objects of perception ),and thus they do not get entangled in them .
The previous verse mentioned that the ahankara vimudhatma (those who are bewildered by the ego and misidentify themselves to be the doers .This verse talks about the tattva -vit ,or the knowers of the Truth .Having thus abolished the ego ,they are free from bodily identifications,and are able to discern their spiritual identity distinct from the corporeal body .Hence,they are not beguiled into thinking of themselves as the doers of their material actions and instead they attribute every activity to the movements of the three gunas .Such God -realized Saints say :
jo karai so hari karai ,hota kabir kabir
जो करइ सो हरि करइ,होत कबीर कबीर।
"God is doing everything but people are thinking that I am doing ."
(२८ )तत्त्ववित् तु महाबाहो ,गुणकर्मविभागयो :
गुणा गुणेषु वर्तन्त ,इति मत्वा न सज्जते।
तत्ववित् -सत्य का जानने वाला ;तु -परन्तु ;महा -बाहो-शक्तिशाली भुजाओं वाला ,गुण -कर्म -गुण और कर्मों से ;विभागयो -अंतर (भेद )करना ;गुणा -इन्द्रियों रूप में भौतिक प्रकृति के गुण ;गुणेषु -भौतिक प्रकृति के प्रकार ,गुण गोचर- जगत के पदार्थ (वस्तु रूप में );वर्तन्ते -कार्य रत होना ;इति -इस प्रकार ,मत्वा -जानकर ;न -कभी भी नहीं ,सज्जते -आसक्त होना।
परन्तु हे महाबाहो ,गुण और कर्म के रहस्य को जानने वाले ,ग्यानी मनुष्य ऐसा समझकर कि (इन्द्रियों द्वारा )प्रकृति के गुण ही सारे कर्म करते हैं (तथा मनुष्य कुछ भी नहीं करता )कर्म में आसक्त नहीं होते।
O mighty armed -armed Arjun, illuminated persons distinguish the soul as distinct from gunas (in the shape of the senses ,mind ,etc)that move amongst the gunas (in the shape of of the objects of perception ),and thus they do not get entangled in them .
The previous verse mentioned that the ahankara vimudhatma (those who are bewildered by the ego and misidentify themselves to be the doers .This verse talks about the tattva -vit ,or the knowers of the Truth .Having thus abolished the ego ,they are free from bodily identifications,and are able to discern their spiritual identity distinct from the corporeal body .Hence,they are not beguiled into thinking of themselves as the doers of their material actions and instead they attribute every activity to the movements of the three gunas .Such God -realized Saints say :
jo karai so hari karai ,hota kabir kabir
जो करइ सो हरि करइ,होत कबीर कबीर।
"God is doing everything but people are thinking that I am doing ."
श्रीमदभगवद गीता अध्याय तीन :श्लोक २७
श्रीमदभगवद गीता अध्याय तीन :श्लोक २७
सभी कर्म प्रकृति करती है
प्रकृते : क्रियमाणानि ,गुणे: कर्माणि सर्वश :
अहंकारविमूढात्मा ,कर्ताहं इति मन्यते।
prakriteh kriyamanani gunaih karmani sarvashah
ahankara -vimudhatma kartaham iti manyate
prakriteh-of material nature ;kriyamanani -carried out ;gunaih -by the three modes ;karmani -activities;sarvashah -all kinds of ;ahankara -vimudha-atma-those who are bewilderd by the ego and misidentify themselves with the body ;karta -the doer ;aham-I;iti -thus;manyate -thinks
वास्तव में सारे संसार के कार्य प्रकृति माँ के गुणरुपी परमेश्वर की शक्ति के द्वारा किये जाते हैं ,परन्तु अज्ञानवश मनुष्य अपने आपको ही कर्ता समझ लेता है (तथा कर्मफल की आसक्तिरुपी बन्धनों से बंध जता है। मनुष्य तो परम शक्ति के हाथ की कठपुतली मात्र है ).
ईश्वर सब कर्मों का कर्ता है। सब कुछ प्रभु की इच्छा के अधीन है। व्यक्ति स्वयं की मृत्यु के प्रति भी स्वतन्त्र नहीं है। व्यक्ति तब तक प्रभुदर्शन नहीं कर सकता ,जब तक वह यह सोचता है कि मैं ही कर्ता हूँ। ईश्वर की कृपा से उसे यदि यह अनुभूति हो जाती है कि वह कर्ता नहीं है ,तो वह जीवन मुक्त हो जाता है। हमीं कर्ता हैं ,हमीं भोक्ता हैं ,ऐसा विचार कर्म बंधन को जन्म देता है। आत्मज्ञानी और साधारण व्यक्ति के द्वारा किया गया एक ही काम भिन्न भिन्न परिणाम देता है। आत्मज्ञानी द्वारा किया गया कर्म आध्यात्मिक हो जाता है और कर्मबंधन को जन्म नहीं देता है,क्योंकि आत्मज्ञानी स्वयं को कर्ता या भोक्ता नहीं मानता। सामान्य -जन द्वारा किया गया काम कर्मबंधन को जन्म देता है।
All activities are carried by the three modes of material nature .But in ignorance ,the soul ,deluded by false identification with the body ,thinks itself to be the doer.
We can see that natural phenomena of the world are not directed by us ,but are performed by prakriti ,or Mother Nature .Now ,for the actions of our own body ,we usually divide them into two categories :
(1)Natural biological functions ,such as digestion ,blood circulation ,heartbeat ,etc ,which we do not consciously execute but which occur naturally .
(2)Actions such as speaking ,hearing ,walking ,sleeping ,working etc .that we think we perform .
Both these categories of work are performed by the mind -body mechanism .All the parts of this mechanism are made from prakriti ,or the material energy ,which consists of the three modes (gunas )-goodness(sattva ),passion (rajas ),and ignorance (tamas ).Just as waves are not seprate from the ocean ,but a part of it ,similarly the body is a part of Mother Nature from which it is created .Hence ,material energy is the doer of everything.
Why then does the soul perceive itself to be doing activities ?The reason is that ,in the grip of the unforgiving ego ,the soul falsely identifies itself with the body .Hence ,it remains under the illusion of doership .Let us say their are two trains standing side by side on the railway platform ,and a passenger on one train fixes his gaze on the other .When the second train moves ,it seems the first is moving .Likewise the immobile soul identifies with the mobility of prakriti .Thus the moment the soul eliminates the ego and surrenders to the will of God ,it realizes as the non -doer.
One may question that if the soul is truly the non -doer ,then why it is implicated in law of karma for actions performed by the body ?The reason is that the soul does not pull the chariot himself ,but he does direct the actions of the sense -mind intellect .For example the chariot driver does not pull the chariot himself ,but he does direct the horses .Now ,if their is any accident ,it is not the horses that are blamed ,but the driver who was directing them .Similarly ,the soul is held responsible for the actions of the mind -body mechanism because the sense -mind -intellect work on receiving inspiration from the soul .
सभी कर्म प्रकृति करती है
प्रकृते : क्रियमाणानि ,गुणे: कर्माणि सर्वश :
अहंकारविमूढात्मा ,कर्ताहं इति मन्यते।
prakriteh kriyamanani gunaih karmani sarvashah
ahankara -vimudhatma kartaham iti manyate
prakriteh-of material nature ;kriyamanani -carried out ;gunaih -by the three modes ;karmani -activities;sarvashah -all kinds of ;ahankara -vimudha-atma-those who are bewilderd by the ego and misidentify themselves with the body ;karta -the doer ;aham-I;iti -thus;manyate -thinks
वास्तव में सारे संसार के कार्य प्रकृति माँ के गुणरुपी परमेश्वर की शक्ति के द्वारा किये जाते हैं ,परन्तु अज्ञानवश मनुष्य अपने आपको ही कर्ता समझ लेता है (तथा कर्मफल की आसक्तिरुपी बन्धनों से बंध जता है। मनुष्य तो परम शक्ति के हाथ की कठपुतली मात्र है ).
ईश्वर सब कर्मों का कर्ता है। सब कुछ प्रभु की इच्छा के अधीन है। व्यक्ति स्वयं की मृत्यु के प्रति भी स्वतन्त्र नहीं है। व्यक्ति तब तक प्रभुदर्शन नहीं कर सकता ,जब तक वह यह सोचता है कि मैं ही कर्ता हूँ। ईश्वर की कृपा से उसे यदि यह अनुभूति हो जाती है कि वह कर्ता नहीं है ,तो वह जीवन मुक्त हो जाता है। हमीं कर्ता हैं ,हमीं भोक्ता हैं ,ऐसा विचार कर्म बंधन को जन्म देता है। आत्मज्ञानी और साधारण व्यक्ति के द्वारा किया गया एक ही काम भिन्न भिन्न परिणाम देता है। आत्मज्ञानी द्वारा किया गया कर्म आध्यात्मिक हो जाता है और कर्मबंधन को जन्म नहीं देता है,क्योंकि आत्मज्ञानी स्वयं को कर्ता या भोक्ता नहीं मानता। सामान्य -जन द्वारा किया गया काम कर्मबंधन को जन्म देता है।
All activities are carried by the three modes of material nature .But in ignorance ,the soul ,deluded by false identification with the body ,thinks itself to be the doer.
We can see that natural phenomena of the world are not directed by us ,but are performed by prakriti ,or Mother Nature .Now ,for the actions of our own body ,we usually divide them into two categories :
(1)Natural biological functions ,such as digestion ,blood circulation ,heartbeat ,etc ,which we do not consciously execute but which occur naturally .
(2)Actions such as speaking ,hearing ,walking ,sleeping ,working etc .that we think we perform .
Both these categories of work are performed by the mind -body mechanism .All the parts of this mechanism are made from prakriti ,or the material energy ,which consists of the three modes (gunas )-goodness(sattva ),passion (rajas ),and ignorance (tamas ).Just as waves are not seprate from the ocean ,but a part of it ,similarly the body is a part of Mother Nature from which it is created .Hence ,material energy is the doer of everything.
Why then does the soul perceive itself to be doing activities ?The reason is that ,in the grip of the unforgiving ego ,the soul falsely identifies itself with the body .Hence ,it remains under the illusion of doership .Let us say their are two trains standing side by side on the railway platform ,and a passenger on one train fixes his gaze on the other .When the second train moves ,it seems the first is moving .Likewise the immobile soul identifies with the mobility of prakriti .Thus the moment the soul eliminates the ego and surrenders to the will of God ,it realizes as the non -doer.
One may question that if the soul is truly the non -doer ,then why it is implicated in law of karma for actions performed by the body ?The reason is that the soul does not pull the chariot himself ,but he does direct the actions of the sense -mind intellect .For example the chariot driver does not pull the chariot himself ,but he does direct the horses .Now ,if their is any accident ,it is not the horses that are blamed ,but the driver who was directing them .Similarly ,the soul is held responsible for the actions of the mind -body mechanism because the sense -mind -intellect work on receiving inspiration from the soul .
श्रीमदभगवाद गीता :श्लोक छब्बीसवां
श्रीमदभगवाद गीता अध्याय तीन :श्लोक छब्बीसवां
न बुद्धिभेदं जनयेद ,अज्ञानां कर्मसँगिनाम ,
जोषयेत सर्वकर्माणि ,विद्वान युक्त :समाचरन।
na buddhi -bhedam janayed ajnanam karma -sanginam ,
joshyet sarva -karmani vidvan yuktah samacharan
na -not ;buddhi -bhedam -discord in the intellect ;janyet -should create ;ajnanam -of the ignorant ;karma -sanginam -who are attached to fruitive actions ;joshayet -should inspire (them )to perform ;sarva -all ;karmani -prescribed ;vidvan -the wise ;yuktah -enlightened ;samacharan -performing properly .
ग्यानी कर्मफल में आसक्त अज्ञानियों की बुद्धि में भ्रम अर्थात कर्मों में अश्रद्धा उत्पन्न न करे तथा स्वयं (अनासक्त होकर )समस्त कर्मों को भलीभांति करता हुआ दूसरों को भी वैसा ही करने की प्रेरणा दे।
प्रतिभा संपन्न व्यक्ति की महत्ता उसके दो विरोधी विचारों और विरोधाभासों को संभालने की क्षमता में है ;जैसे संसार में निरासक्त आसक्ति के साथ जीना। अधिकाँश व्यक्ति केवल तभी परिश्रमपूर्वक काम करते हैं ,जब उन्हें कर्मफल के भोग या आर्ष ध्येय की प्राप्ति की प्रवर्तक शक्ति ऐसा करने की प्रेरणा देती है। ऐसे व्यक्तियों को हतोत्साहित नहीं करना चाहिए ,न उनकी भर्त्सना करना ज़रूरी है। संपत्ति के प्रति अत्यधिक आसक्ति ,न कि स्वयं संपत्ति दुःख का कारण बनती है। जिस प्रकार व्यक्ति के लिए पूजा ,प्रार्थना आदि करने में पूर्ण एकाग्रता ज़रूरी है ,उसी प्रकार व्यक्तियों के लिए सांसारिक कर्तव्यों की पूर्ती में भी सम्पूर्णत:ध्यानावस्थित होना आवश्यक है,पूरी तरह यह भी जानते हुए कि संसार और इसके क्रियाकलाप क्षणिक हैं ,संचारी हैं। सांसारिक कर्तव्यों की अवहेलना करके व्यक्ति को भगवान् के ध्यान में रत नहीं रहना चाहिए। श्री योगानंद जी का कथन है -ध्यान के प्रति भी उतनी ही निष्ठा रखो जितनी धनोपार्जन में। व्यक्ति को केवल एकतरफा जीवन नहीं जीना चाहिए।
The wise should not create discord in the intellects of ignorant people ,who are attached to fruitive actions ,by inducing them to stop work .Rather ,by performing their duties in an enlightened manner ,they should inspire the ignorant also to do their prescribed duties.
Great persons have greater responsibility because common people follow them .So Shree Krishana urges that wise people should not perform any actions or make any utterances that lead the ignorant toward downfall .It may be argued that if the wise feel compassion for the ignorant ,they should give them the highest knowledge -the knowledge of God -realization .Lord -Krishna neutralizes this argument by stating na vichalayet ,meaning the ignorant should not be asked to abandon duties by giving superior instructions they are not qualified to understand .
Usually ,people in material consciousness consider only two options .Either they are willing to work hard for fruitive results or they wish to give all exertions on the plea that all works are laborious ,painful and wrought with evil .Between these ,working for results is far superior to the escapist approach .Hence ,the spiritually wise in Vedic knowledge should inspire the ignorant to perform their duties with attentiveness and care .If the minds of the ignorant become disturbed and unsettled then they may lose faith in working altogether ,and with actions stopped and knowledge not arising ,the ignorant will lose out from both sides.
If both the ignorant and the wise perform Vedic actions ,then what is the difference between them ?Apprehending such a question ,Shree Krishna explains this in the next two verses(3.26,3.27).
न बुद्धिभेदं जनयेद ,अज्ञानां कर्मसँगिनाम ,
जोषयेत सर्वकर्माणि ,विद्वान युक्त :समाचरन।
na buddhi -bhedam janayed ajnanam karma -sanginam ,
joshyet sarva -karmani vidvan yuktah samacharan
na -not ;buddhi -bhedam -discord in the intellect ;janyet -should create ;ajnanam -of the ignorant ;karma -sanginam -who are attached to fruitive actions ;joshayet -should inspire (them )to perform ;sarva -all ;karmani -prescribed ;vidvan -the wise ;yuktah -enlightened ;samacharan -performing properly .
ग्यानी कर्मफल में आसक्त अज्ञानियों की बुद्धि में भ्रम अर्थात कर्मों में अश्रद्धा उत्पन्न न करे तथा स्वयं (अनासक्त होकर )समस्त कर्मों को भलीभांति करता हुआ दूसरों को भी वैसा ही करने की प्रेरणा दे।
प्रतिभा संपन्न व्यक्ति की महत्ता उसके दो विरोधी विचारों और विरोधाभासों को संभालने की क्षमता में है ;जैसे संसार में निरासक्त आसक्ति के साथ जीना। अधिकाँश व्यक्ति केवल तभी परिश्रमपूर्वक काम करते हैं ,जब उन्हें कर्मफल के भोग या आर्ष ध्येय की प्राप्ति की प्रवर्तक शक्ति ऐसा करने की प्रेरणा देती है। ऐसे व्यक्तियों को हतोत्साहित नहीं करना चाहिए ,न उनकी भर्त्सना करना ज़रूरी है। संपत्ति के प्रति अत्यधिक आसक्ति ,न कि स्वयं संपत्ति दुःख का कारण बनती है। जिस प्रकार व्यक्ति के लिए पूजा ,प्रार्थना आदि करने में पूर्ण एकाग्रता ज़रूरी है ,उसी प्रकार व्यक्तियों के लिए सांसारिक कर्तव्यों की पूर्ती में भी सम्पूर्णत:ध्यानावस्थित होना आवश्यक है,पूरी तरह यह भी जानते हुए कि संसार और इसके क्रियाकलाप क्षणिक हैं ,संचारी हैं। सांसारिक कर्तव्यों की अवहेलना करके व्यक्ति को भगवान् के ध्यान में रत नहीं रहना चाहिए। श्री योगानंद जी का कथन है -ध्यान के प्रति भी उतनी ही निष्ठा रखो जितनी धनोपार्जन में। व्यक्ति को केवल एकतरफा जीवन नहीं जीना चाहिए।
The wise should not create discord in the intellects of ignorant people ,who are attached to fruitive actions ,by inducing them to stop work .Rather ,by performing their duties in an enlightened manner ,they should inspire the ignorant also to do their prescribed duties.
Great persons have greater responsibility because common people follow them .So Shree Krishana urges that wise people should not perform any actions or make any utterances that lead the ignorant toward downfall .It may be argued that if the wise feel compassion for the ignorant ,they should give them the highest knowledge -the knowledge of God -realization .Lord -Krishna neutralizes this argument by stating na vichalayet ,meaning the ignorant should not be asked to abandon duties by giving superior instructions they are not qualified to understand .
Usually ,people in material consciousness consider only two options .Either they are willing to work hard for fruitive results or they wish to give all exertions on the plea that all works are laborious ,painful and wrought with evil .Between these ,working for results is far superior to the escapist approach .Hence ,the spiritually wise in Vedic knowledge should inspire the ignorant to perform their duties with attentiveness and care .If the minds of the ignorant become disturbed and unsettled then they may lose faith in working altogether ,and with actions stopped and knowledge not arising ,the ignorant will lose out from both sides.
If both the ignorant and the wise perform Vedic actions ,then what is the difference between them ?Apprehending such a question ,Shree Krishna explains this in the next two verses(3.26,3.27).
हरि ॐ..
जवाब देंहटाएं